Om CrossFit

Om CrossFit

CrossFit Førde

CrossFit Førde er et eget CrossFit-senter på 170 kvm som er lokalisert vegg i vegg med Spenst Førde. Det er med stolthet at vi kan kalle oss det første og eneste CrossFit-senteret i fylket! Vi følger reglementet fra CrossFit HQ, og har fått vår godkjenning som et fullverdig CrossFit-senter, også kalt affiliate. Med 7 meters takhøyde kan du more deg med alt fra tau-klatring, turneringer fra taket og en stor multifunksjonell rigg. Her kan du leke deg med det aller beste innen funksjonell trening. Det er også avsatt god plass, og ikke minst utstyr til styrkeløft og olympiske løft. Vi har kvalitetsutstyr – alt levert av Eleiko.

Kom gjerne innom oss for en gratis prøvetime!

Hva er CrossFit?

CrossFit er en treningsmetode med konstant varierte, funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet. Med konstant variert mener vi at en treningsøkt sjelden er lik. Kropp og sjel utfordres på hver økt, og dette gjør at kroppen alltid får nye utfordringer og vil fortsette å skape resultater, isteden for at man faller inn i en rutine hvor man ikke får den progresjonen man forventer. Dette gir en sterk og allsidig veltrent kropp.

Vi bruker kun funksjonelle øvelser. Dette betyr at vi gjør øvelser og bevegelser som faller naturlig for kroppen, eller forbedrer naturlige bevegelser som f.eks. å sette seg ned, å løfte noe opp fra bakken, å skyve, å trekke osv. Alle er bevegelser vi som mennesker gjør hele tiden. Det å bli sterkere og mer utholdende innen disse naturlige bevegelsene vil gjøre hverdagslige ting lettere, og det vil enkelt kunne føre til økt prestasjon innen alle typer idrett.

Høy intensitet betyr mer arbeid utført på kortere tid, og øker dermed effekten av treningen. Høy intensitet er veldig positivt for produksjonen av de hormonene i kroppen vår som styrer alt fra forbrenning til muskelvekst, og økning av styrke.

I CrossFit ønsker man å forbedre de 10 fysiske ferdighetene til menneskekroppen:

  • Hjerte/åndedrettsutholdenhet: Kroppens evne til å samle, behandle og levere oksygen.
  • Utholdenhet: Kroppens evne til å behandle, levere, lagre og utnytte energi.
  • Styrke: En muskel eller kombinasjon av muskler sin evne til å tilføre kraft.
  • Fleksibilitet: Kroppens evne til å maksimere rekkevidden av bevegelse til et gitt punkt.
  • Kraft: Kroppens evne til å bruke maksimal styrke på minimal tid.
  • Hastighet: Kroppens evne til å minimere tid brukt på en gjentatt bevegelse.
  • Koordinasjon: Kroppens evne til å kombinere flere bevegelser til ett bevegelsesmønster.
  • Smidighet: Kroppens evne til å minimere overgangen fra et bevegelsesmønster til et annet.
  • Balanse: Evnen til kontrollere plassering av kroppen i forhold til tyngdekraften og relasjonen til underlaget.
  • Nøyaktighet: Kroppens evne til å kontrollere bevegelse i en bestemt retning eller ved en gitt intensitet.

Comments are closed.